פרויקט הנתיב המהיר

הנתיב המהיר הוקם בשיטת (BOT (Build, Operate, Transfer על ידי בעלת הזיכיון,
חברת הנתיב המהיר בע"מ מקבוצת שפיר הנדסה ותעשייה בע"מ.
הפרויקט הינו יוזמה של משרד התחבורה ומשרד האוצר ונפתח לציבור ביום 7 בינואר 2011.
הרשות הממונה מטעם ממשלת ישראל על הפרויקט הינה חברת כביש חוצה ישראל בע"מ.

אורכו של הנתיב כ-13 קילומטרים. מקביל לכביש 1 ממחלף בן גוריון עד לכניסה לנתיבי איילון.
יעוד הנתיב המהיר מתן עדיפות לתחבורה ציבורית ולכלי רכב רבי תפוסה בכניסה המזרחית (כביש 1) לתל אביב,
רכבים אלו נהנים מפטור מאגרת נסיעה.
כלי רכב פרטיים יכולים לעשות שימוש בנתיב המהיר בתשלום אגרה וברישום מראש.
נוסעי הנתיב נהנים מחיסכון בעלויות דלק, בשחיקת הרכב ובזמן הנהיגה,
ותורמים לצמצום זיהום האוויר באזור המרכז הצפוף.

יוזמה לאומית ירוקה וחברתית

  • עידוד מעבר לתחבורה ציבורית ושיתופית
  • הפחתת עומס התנועה והחניה בגוש דן
  • קיצור הפקק בכביש 1
  • חיסכון בצריכת הדלק
  • צמצום זיהום האוויר בגוש דן

איך נקבע התשלום בנתיב?

תעריף הנסיעה בנתיב המהיר נקבע על פי מספר כלי הרכב ומהירות הנסיעה בו ברגע נתון.
מערכת ממוחשבת מהמתקדמות בעולם מסוגה, מנטרת את העומס בנתיב ומחשבת את עלות האגרה בהתאם,
על מנת להבטיח נסיעה מהירה ורציפה לתחבורה הציבורית ולרכבים רבי תפוסה.

למה צריך להירשם מראש כמנוי?

על פי חוק נתיבים מהירים, השימוש בנתיב המהיר מחייב רישום מראש כמנוי,
והעמדת אמצעי תשלום בתוקף או תשלום במהלך הנסיעה.
נסיעה בנתיב המהיר ברכב שאינו רשום, תחויב סכומי אגרה ופיצוי והחזר הוצאות מעודכנים.
במידה שבוצעה נסיעה בנתיב המהיר ללא מנוי - אפשר להירשם באותו היום (עד חמש בערב) ולהימנע מתשלום פיצוי והחזר הוצאות.
לרישום לנתיב המהיר

תשלום במהלך הנסיעה

אפשר לשלם בגין הנסיעה בנתיב במזומן או בכרטיס אשראי, מבלי להירשם,
באמצעות מכונות תשלום המצויות במתחם ה"חנה וסע".
סכום האגרה לחיוב יופיע במכונת התשלום.

פטור מתשלום והנחה בדמי אגרה

מוניות שירות (בהתאם לקוים מוגדרים) ,אוטובוסים, רכבים רבי תפוסה
ורכבי נכים הנושאים תו חניה כחול (בהתאם לקבוע בתקנות) זכאים לפטור מתשלום אגרה ואינם נדרשים להרשם כמנויים.
רכב רב-תפוסה חייב לעבור בעמדת הפטור שבחניון הנתיב המהיר על מנת לקבל את הפטור.
רכב דו גלגלי זכאי להנחה של 50% ממחיר האגרה.
חשוב לזכור כי רכב דו גלגלי חייב להירשם לנתיב המהיר - אי-רישום יגרור חיוב בדמי טיפול והוצאות.

בהתאם להנחיה שהתקבלה מהרשות הממונה,
רכבים אשר מגיעים לחניון ממזרח ועושים שימוש בחלקו הראשון של הנתיב המהיר (עד לחניון),
לא יחויבו באגרת נסיעה, ככול ויצאו מהחניון לכביש 1 (למזרח או למערב) ולא ימשיכו בנסיעה במקטע השני של הנתיב המהיר.
תוקף ההוראה עד לאוקטובר 2026.

מי אינו רשאי לנסוע בנתיב?

  • 1) רכב שאינו רכב מנועי
  • 2) רכב שמשקלו הכולל עולה על 3.5 טון ולמעט רכב הפטור מאגרה כמפורט בתקנות 18(1),(2) ו- (3) לתקנות נתיבים מהירים ,התשע"א - 2010
  • 3) אופנוע אשר מחובר אליו רכב צדי, טרקטור, מכונה ניידת, רכב איטי, רכב מחובר, נתמך ותלת אופנוע כהגדרתם בתקנות התעבורה.

מסמכים משפטיים וחקיקה

יוזמה לאומית ירוקה וחברתית

  • עידוד מעבר לתחבורה ציבורית ושיתופית
  • הפחתת עומס התנועה והחניה בגוש דן
  • קיצור הפקק בכביש 1
  • חיסכון בצריכת הדלק
  • צמצום זיהום האוויר בגוש דן

הרשות הממונה

חברת כביש חוצה ישראל בע"מ היא חברה ממשלתית אשר מונתה על ידי הממשלה כרשות הממונה לעניין הנתיב המהיר.
הרשות הממונה מפקחת על פעילותו של בעל הזיכיון, על גביית האגרות, התפעול, התחזוקה וקיום התחייבויותיו של בעל הזיכיון בהתאם לחוזה הזיכיון.
בנוסף מפעילה הרשות הממונה את מזכירות וועדת הערר של הנתיב המהיר.
לאתר הרשות הממונה